Taalaanbieders/inburgeraars Print

 

Inleiding

Stichting Doen Doet heeft sinds enkele jaren een succesvol samenwerkingsverband met het ROC Mondriaan in Den Haag. Taalbom heeft een zeer positief effect op de cursisten waardoor het werk van de docenten Nederlands makkelijker en prettiger wordt.

 

Effecten van Taalbom bij het ROC Mondriaan Den Haag

Vrouwen worden actiever
Een veelvoorkomend probleem is dat vrouwen niet actief aan de Nederlandse les deelnemen. Deze vrouwen zijn ook vaak absent. Hierdoor is het moeilijk hen de Nederlandse taal aan te leren. Door Taalbom zitten de vrouwen lekkerder in hun vel. Ze zijn minder vaak afwezig en nemen actief deel aan de Nederlandse lessen.
Een voorbeeld:
Hidayet zit al 2 jaar in de alfabetisering klas. Hettie, haar docent Nederlands, zat met haar handen in het haar, want ze wilde niet praten en had veel psychische problemen o.a. door haar thuissituatie. Sinds ze Taalbomt is ze vrolijk en altijd actief aanwezig.

 

Vrouwen durven Nederlands te praten
Voor en na de les spreken de vrouwen vaak weinig tot geen Nederlands. Door Taalbom durven de vrouwen makkelijker contact te maken met anderen in het Nederlands.
Een voorbeeld:
Na een paar lessen, kwam een aantal vrouwen naar de Taalbomdocent toe om haar te begroeten en te vragen hoe het met haar ging. Ze stond in de gang te praten met een aantal onderwijzers, die blij verrast hun verbazing hierover uitspraken.

 

Door herhaling beter onthouden
Het thema van de Taalbomles wordt aangepast aan het thema van de Nederlandse les van het ROC. Het ROC doet dan klassikaal een rollenspel, bv. arts/patiënt, en tijdens de Taalbomles roepen de vrouwen met z'n allen de geleerde woorden. De week daarna kunnen de vrouwen nog goed vertellen wat ze de vorige week bijgeleerd hebben. Ook kunnen ze de situaties van het rollenspel nog heel goed schetsen.

 

Minder verzuim
Door de Taalbomlessen gaan de vrouwen met plezier naar school. Door Taalbom hebben ze hun medecursisten beter leren kennen waardoor ze elkaar graag weer terug zien. Als naast de reguliere lessen Taalbom wordt gegeven is de opkomst van de cursisten beduidend groter. 
Een voorbeeld:
Vrouwen met een griepje laten zien dat je niet ziek thuis hoeft te blijven. Ze vertellen elkaar dat als je toch je kinderen van school moet halen, je beter lekker kan sporten omdat je jezelf hierna fitter voelt. En dat het fijner is om sowieso naar school te gaan i.p.v. alleen ziek thuis te zitten.

 

Meer respect voor elkaar
Doordat ze elkaar beter leren kennen en ze meer Nederlands durven te spreken, luisteren de vrouwen beter naar elkaar.
Enkele voorbeelden:
Ze zien dat anderen met lichamelijke klachten ook graag mee sporten en spreken hun waardering hiervoor uit.
Eén vrouw had sportschoenen van haar zoon gekregen en liet dit trots aan de groep zien. De rest van de groep reageerde warm en enthousiast. Uiteindelijk kochten ook zij gymschoenen en trainingsbroeken. Of ruilde hun rokken in voor harembroeken.

 

Algemeen effect van de beweging (aerobics)
Door toevoeging van het sportieve aspect worden de vrouwen actiever en vrolijker, waardoor ze opener worden en meer zelfvertrouwen krijgen. Voor de ROC docenten worden de lessen prettiger om te geven. Zij krijgen beter contact met de vrouwen wat weer een positief effect heeft op hun vooruitgang.